8 Khasiat Kopi dicampur Garam Bukit

Halotherapy – Terapi Pernafasan menggunakan Garam Bukit
Kelebihan Senyum Boleh Awet Muda dan Kurang Stress!
Halotherapy – Terapi Pernafasan menggunakan Garam Bukit
Kelebihan Senyum Boleh Awet Muda dan Kurang Stress!
Show all

8 Khasiat Kopi dicampur Garam Bukit

Kopi garam Himalaya adalah sejenis kopi yang dibuat dengan menambahkan secubit garam Himalaya ke dalam secawan kopi yang dibancuh. Minum kopi garam Himalaya menawarkan beberapa manfaat yang berpotensi, termasuk:

1. Penghidratan yang lebih baik: Garam Himalaya mengandungi pelbagai mineral yang bermanfaat untuk tubuh, termasuk natrium, kalium dan magnesium. Mineral ini boleh membantu meningkatkan tahap penghidratan dalam badan, yang penting untuk mengekalkan kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan.

2. Peningkatan tenaga: Kopi ialah perangsang semula jadi yang boleh membantu meningkatkan tahap tenaga dan meningkatkan tumpuan mental. Apabila digabungkan dengan garam Himalaya, yang dipercayai membantu mengawal paras gula dalam darah, kafein dalam kopi boleh memberikan rangsangan tenaga yang berterusan tanpa gangguan yang boleh datang daripada minum kopi kosong.

3.Penghadaman yang lebih baik: Garam Himalaya juga dipercayai membantu dalam penghadaman dengan merangsang pengeluaran enzim pencernaan dan meningkatkan keasidan perut. Ini boleh membantu meningkatkan kesihatan pencernaan secara keseluruhan dan mencegah masalah seperti kembung perut, gas dan sembelit.

4.Mengurangkan keradangan: Garam Himalaya mempunyai ciri anti-radang, yang boleh membantu mengurangkan keradangan dalam badan dan mengurangkan gejala keadaan seperti arthritis dan alahan.

5.Mengurangkan risiko penyakit diabetes jenis 2: Pengambilan minuman kopi akan membawa kepada risiko yang lebih rendah untuk penyakit kencing manis Jenis 2. Satu kajian telah mendapati bahawa dengan pengambilan kopi yang lebih, semakin kurang risiko anda terkena penyakit diabetes jenis 2 ini.

6.Mengurangkan risiko terkena penyakit Parkinson: Pengambilan kopi yang lebih akan menyebabkan anda kurang berisiko mendapat penyakit Parkinson. Kajian tentang perbandingan peminum kopi tegar dan bukan peminum kopi, peminum kopi didapati kurang berisiko mendapat Parkinson. Walaupun anda meminum kopi hanya secawan sehari, anda boleh mengurangkan risiko mendapat penyakit Parkinson sehingga hampir 25%.

7.Mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan demensia: Satu kajian menunjukkan bahawa bahan antioksidan dalam kopi apabila digabungkan dengan kafein (GCSF), ianya dapat menghalang penyakit Alzheimer. 4 ke 5 cawan kopi setiap hari boleh mengurangkan risiko demensia dan juga Alzheimer.

8.Meningkatkan kemahiran kognitif: Kopi boleh meningkatkan kemahiran kognitif anda. Ia membantu anda untuk mudah mengingati perkara-perkara yang dipelajari. Dalam erti kata yang mudah, memori jangka pendek anda akan menjadi bertambah baik.

Cara bancuh kopi garam bukit

Membuat kopi garam Himalaya ialah proses mudah yang melibatkan penambahan secubit garam Himalaya ke dalam cawan kopi yang dibancuh kegemaran anda. Berikut adalah langkah-langkah untuk membuat kopi garam Himalaya:

  1. Mulakan dengan membancuh secawan kopi kegemaran anda menggunakan kaedah membancuh pilihan anda.
  2. Setelah kopi dibancuh, tuangkan ke dalam cawan kopi kegemaran anda.
  3. Masukkan sedikit garam Himalaya ke dalam kopi, kacau perlahan-lahan sehingga garam larut.

Rasa kopi untuk memastikan rasa itu menepati citarasa anda. Anda boleh melaraskan jumlah garam mengikut keperluan untuk mencapai rasa yang diingini. Ianya mengurangkan pahit dan melemakan rasa kopi tanpa perlu tanpa lebih banyak gula atau creamer.

Nikmati kopi garam Himalaya anda!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *